2. Apakah yang dimaksudkan dengan ....?

I GEOMORFOLOGI : Satu bidang sains yang mengkaji tentang pembentukkan bentuk bumi dan proses yang berkaitan dengan pembentukan serta perkembangannya.

2 KONFIGURASI BENTUK BUMI : Kepelbagaian bentuk bumi yang wujud di permukaan bumi disebabkan tindakan agen-agen hakisan, pengangkutan dan pemendapan termasuk kegiatan luluhawa.

3 PROSES ENDOGENETIK : Proses berpunca dari dalaman bumi akibat pembebasan seperti tenaga graviti, dan tenaga baba yang bergerak ke permukaan bumi ( bentuk arus perolakan ) lalu menghasilkan pelbagai fenomena gempa -bumi, aktiviti gunung berapi, lipatan, gelinciran ,dan pembentukan batuan metamorfosis

4 GEMPA BUMI : Gempa bumi bermaksud sebagai kejatuhan atau kenaikan kerak bumi ( plat ) akibat pembebasan tenaga atau arus perolakan secara tiba-tiba ( mengejut ) dari dalaman bumi menyebabkan berlakunya pergerakan ke atas kerak bumi.

5 PERGERAKAN JISIM : Pergerakan jisim merujuk kepada pergerakan bahan atau regolit yang telah terluluhawa dari atas ke bawah cerun akibat tarikan graviti bumi.

6 TANAH RUNTUH : Pergerakan tanih/ regolit dari atas ke bawah cerun secara sangat cepat atau tiba-tiba akibat tarikan graviti bumi lalu membentuk kun talus di kaki cerun.

7 ALIRAN CEPAT : Pergerakan bahan atau regolit seperti tanih, batuan dan Lumpur dari atas ke bawah cerun secara cepat atau tiba­-tiba akibat tarikan graviti bumi.

8 HAKISAN PERMUKAAN : Proses pengukiran. atau penghausan permukaan cerun serta pengangkutan bahan oleh agen-agen hakisan seperti air mengalir, angin, titisan air hujan, dan glasier dalam tempoh yang lama.

9 HAKISAIN PERCIKAN : Titisan air hujan yang turun akan mengeungkil butiran tanah lalu membentuk lekukan-lekukan pada permukaan cerun..

10 HAKISAN GALIR : Proses hakisan tanih di permukaan cerun dan pengakutan bahan oleh aliran air menerusi alur-alur kecil yang bersifat sementara dan akan hilang dalam tempoh yang singkat.

11 HAKISAN GALUR : Proses hakisan tanih di permukaan cerun dan pengangkutan bahan oleh aliran air menerusi alur-alur yang bersifat kekal lulu membentuk aliran sungai pada masa depan.

12 LEMBANGAN SALIRAN : Lembangan sungai merujuk kepada kawasan tadahan bagi satu sistem sungai di mana terdapatnya satu sungai induk dan cawangan-cawangannya yang dipisahkan oleh legeh-legeh serta mempunyai kawasan luahannya yang tersendiri.

13 PROFIL RENTAS : Profit rentas ialah keratan menegak sesebuah lurah sungai pada bahagiair-bahagian tertentu sama ada bahagian hulu, tengah atau bahagian hilir.

14 PROFIL PANJANG : Profil panjang ialah keratan memanjang sesebuah sungai daripada bahagian hulu hingga ke bahagian hilir.

15 HAKISAN : Proses pengukiran dan penghausan dan pengangkutan bahan sama ada di permukaan cerun ,alur sungai dan pinggir pantai oleh agen-agen hakisan seperti air mengalir dan glasier dalam tempoh yang lama.

16 HAKISAN ALUR SUNGAI : Proses pengukiran dan penghausan alur sungai sama pada bahagian tebing atau dasar sungai serta Pengangkutan bahan oleh agen-agen hakisan dalam alur sungai seperti air mengalir, dan glasier dalam tempoh yang lama.

17 EMENDAPAN ALUR SUNGAI : Proses enapan atau penimbunan bahan-bahan yang dalam tempoh yang lama di bahagian tebing , dasar atau muara sungai oleh tindakan aliran air sungai itu sendiri akibat daripada hilangnya tenaga pengangkutan aliran air sungai tersebut.

18 LUAHAN SUNGAI : Luahan sungai merujuk kepada isi padu air sungai yang mengalir melalui titik di aliran sungai pada suatu masa yang tertentu yang diukur dalam unit meter padu persaat (m³/saat ).

19 DELTA : Satu dataran yang rata dan luas yang terbentuk di bahagian muara sungai akibat pemendapan bahan dalam jangka masa panjang oleh tindakan air sungai yang telah hilang tenaganya .

20. PANTAI : Jaluran pertemuan antara daratan dengan lautan yang merangkumi kawasan yang paling mempengaruhi daratan dan lautan) antara satu sama lain.

21. HAKISAN PINGGIR PANTAI : Proses penghausan, pengukiran dan pemindahan bahan dari pinggir pantai ke laut atau selari dengan pantai di kawasan pinggir pantai oleh tindakan agen-agen hakisan pinggir pantai.

22. PEMENDAPAN PINGGIR PANTAI : Proses pemendapan merujuk kepada bahan-bahan yang diangkut oleh agen-agen pengangkutan pinggir pantai telah dimendapkan di pantai atau berhampiran pantai oleh agen-agen pemendapan pinggir laut dalam tempoh yang lama.

23. PANTAI : Timbunan bahan mendap peroi ( pasir, kelodak,tanah liat dan fosil kerangan ) yang terletak antara tikas air pasang dengan tikas air surut termasuk pantai hadapan dan pantai belakang ( kawasan yang masih menerima pengaruh ).

24. PERUBAHAN ARAS LAUT : Kejatuhan atau kenaikan aras laut yang diukur secara perbandingan dengan daratan sama ada dalam skala kecil (tempatan ) atau skala besar ( dunia )..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan